Andakt:

Kan jeg takke Gud for skateboard?

Jeg vet ikke hvordan livet ditt er akkurat nå. Kanskje er alt helt tipptopp. Barna har det fint, jobben går bra, du får gode karakterer, menigheten du går i vokser og du har det egentlig generelt bra. Eller kanskje sitter du med store utfordringer, vonde sår, savn og et liv du ikke er spesielt begeistret over om dagen. Er du som meg så svinger livet fra den ene siden til den andre stadig vekk.

Jeg jobber som ungdomsarbeider. Det er innmari fint og jeg blir stadig vekk tatt på senga over hvor mye jeg kan lære av en fjortenåring. Ærligheten og nysgjerrigheten de bærer på og utstråler er noe jeg beundrer. Det er godt å være med ungdommer som sier rett ut hva de lurer på når det kommer til tro og hvem Jesus er. 

Her en helg hadde vi overnattingshelg på bedehuset hvor jeg jobber. Vi hadde hatt ungdomsmøte tidligere på kvelden og tiden var kommet for det gode, kristne kortspillet Mafia. Vi setter oss godt til rette rundt lysene som er formet som et kors og ”Takk Gud”-arket som vi tidligere hadde brukt i bønnevandringen. Vi er godt inni en Mafia-runde, og i en pause i spillet er det en av konfirmantene som dytter meg i siden. ”Sigrid? Kan jeg takke Gud for skateboard?” Og mer skal det ikke til for at jeg må holde tårene tilbake fordi jeg blir rørt av hva som skjer med ungdommene jeg omgås hver eneste uke, med ett mål for øyet: at de skal bli kjent med Jesus. ”Selvfølgelig kan du takke Gud for skateboard”, svarer jeg. Og den tøffeste konfirmanten rabler ned ”SKATEBOARD” på arket som ligger foran ham.            

Det jeg blir minnet på ved dette er at rett foran øynene mine har jeg noe å være takknemlig for. Vi er heldige som bor i et av verdens rikeste land som lett kan nevne en haug av ting vi er takknemlige for. Men gjør vi det? Jeg vet med meg selv at jeg kan bli bedre. I mine bønner til Gud er det ofte mine egne behov og lengsler jeg nevner først og mest. Så selvsentrert er jeg. Men hva med å se seg litt rundt og se om det er noe så enkelt som et skateboard å takke for? Det trenger ikke være så stort. Det er ofte de små tingene i hverdagen som gjør at livet er verdt å være takknemlig for. Ikke de store, flotte, fantastiske opplevelsene. De òg, men det er hverdagsgledene det er flest av.

Se deg rundt, ta innover deg hva du har og vær takknemlig. Jeg tror det gjør noe med oss. Selv i de periodene hvor livet svinger fra den ene til den andre siden. 

"Takk Gud under alle forhold! For dette er Guds vilje med dere i Jesus Kristus"  1 tess 5,18

Olsen, Sigrid Flesjå
19. Februar 2015
Mer påfyll
Kan jeg takke Gud for skateboard?
Gud ble menneske.
Julefred, julekos, julefri, juleferie, julegodis, julesang, julestemning, julelys. Det høres så fint ut, ikkesant?
Hva tenker du på når du går til nattverd? Har du noen gang tenkt over det?
Engler som gjester
Hæ? Engler som gjester? Ja, les her!
1 - 4 av 14